maanantai 10. lokakuuta 2016

TFC M4A1 PTW airsoft-ase

TFC M4A1 PTW airsoft-ase


Ensimmäistä blogiani aiheesta kirjoittelen, joten lyhyt esittely on paikallaan...
Nimi on Jarkko Karsikas ja eksyin airsoftin maailmaan vasta varttuneella iällä. Muutaman vuoden etenkin asepuolta on tullut harrastettua. Omaan taustaa pienen mekaniikan työstämisestä sekä piensähkötöistä, eli aseiden toimintaperiaatteiden opettelu oli itselle varsin helppoa. Nyt olen noin neljän vuoden aikana huoltanut ja korjannut kymmeniä aseita keskittyen sähköaseisiin. Hämeenlinnalaisena suhteet paikallisten toimijoiden mm. Atom Airsoftin https://www.atom-airsoft.fi/ kanssa ovat hyvät.

Sain Atom:lta tutkittavakseni hiukan erilaisen ja muutaman vuoden ikäisen, mutta käyttämättömän aseen. Aseen valmistusvuosi lienee noin 2010. Aseen malli viittaa PTW-tyyppiseen aseeseen, mutta todellisuus oli erilainen. Kyse oli ennen kaikkea custom split-gearbox aseesta, joka on ilmeisesti suunniteltu Taiwanin armeijalle harjoitusaseeksi. Käyttöön saatu ase oli ilmeisesti varhaista tuotantoerää, sillä netistä löytyvien kuvien perusteella uudempien aseiden viimeistely oli parempaa. Ohessa kuitenkin tuloksia aseen purkamisesta...


Netistä löytyvät speksit...


TFC M4A1 Carbine Full Metal AEG
•Military Spec Real Steel Enhancement Parts
•Aluminum Receiver
•Full Steel One-Piece Outer Barrel
•Can withstand up to 70Kg
•1/1 Scale High Performance Assembled Electric Powered Airsoft AEG
•Featuring both SEMI & FULLY Automatic Shooting Mode
•Full metal hi-cap magazine accommodate 300 Rounds of 6mm Plastic Bullet
•6.03mm inner barrel (363mm)

Pakkaus ja ulkoiset osat







Ase tulee yksinkertaisessa ja varsin tylsässä laatikossa, jossa on todella niukka perusvarustus. Pakettiin kuuluu yksi hicap lipas, puhdistuspuikko, ase sekä manuaali. Manuaali on todella Kiinalainen, kuten itse asekin :)



Kuten kuvista näkyy valmistaja (tai sen edustaja) on Taiwanilainen Tyen Fong International Trade Co. Ja itse manuaali on kiinalais-englantilaisella tekstillä varustettu sepustus aseesta. Käy esim. sytykkeeksi hyvin...




Sitten siirrytään itse aseeseen. Koska kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa...


Ase itsessään on erittäin tukeva ja melko painava. Mitään ylimääräisiän notkumisia tai heiluntaa ei ole. Netistä löytyvien speksien mukaan se kestää jopa 70kg ??? rasituksen, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan...

Rungon merkinnät ovat niukkoja. Väriltään ase on musta ja maalaus on ihan hyvän laatuinen, ehkä aavistuksen liian kiiltävä.
 Hylsyportin suoja pysyy jousella kiinni...
... eikä sylinterin suojana ole feikkisuojusta tms...
Ja aseen purkamisen voi aloittaa irroittamalla taaimmaisen runkopultin. Pulttien varmistuksena toimivat 2,5mm kuusiokoloruuvit, eli vahingossa ne eivät tipu. Tästä onkin hyvä siirtyä aseen sisäosiin.


Sisäosat



Ase on ns. split gearbox mallinen. En itse omaa kokemusta esim. WE Katana asesarjasta tai ICS:n vastaavista. Tämä ase omaa kuitenkin täysin omaa valmistetta olevat sisukset. Kurkistetaan siis millaista sisältä löytyy...
Aseen akkuliitin on tyyppi Tamiya mini. Varsinaisen sulakekotelon sekä liittimen yhdistelmä on liitetty sähköjohtoihin varsin laadukkailla ja hyvin suojatuilla yhden johtimen liittimillä. Eli ensimmäisenä irroitetaan sähköjohto ja vedetään johdot ulos hoppiyksikön alla olevasta reiästä. En ottanut kuvaa toimenpiteestä, mutta se on varsin itsestään selvä.



Etumaisen runkotapin irroituksen jälkeen aseen ylärunko irtoaa. Syliterikokonaisuus voidaan irrottaa vetämällä viritystapista taaksepäin.
Ja se näyttää irrotettuna tältä. Viritystappi on jousella kiinni syliterissä. Jousi on puolestaan ruuvikiinnitteinen sylinterin puolelta, joten se ei pääse etupäästään irtoamaan.


Ja tällainen kokonaisuus paljastuu ruuvien irroittamisen jälkeen. Sylinteri on lähes tyypillinen AEG sylinteri, lukuun ottamatta sen takaosassa olevaa lovea. En havainnut ottaa siitä kuvaa erikseen. Sylinteriä pitää koossa kuusi ruuvia.
Ja tässä osat toisistaan irroitettuna. Sylinterin tyvessä näkyy aiemmin mainittu lovi/hahlo. Sen syyna on sektoriratas, joka nousee jonkin verran esiin rungon alaosasta.
Sylinterinpää, sylinteri, männänpää sekä suutin vaikuttavat suhtkoht normaaleilta AEG osilta. Muuten kaikki on spessua... Männänpää on täysin sileä ja muovinen. Sitä on siis helppo modata esim. poraamalla siihen muutama 1,5mm-2mm reikä. Kokeilin menetelmää ja ainakin kronon perusteella tällä sain ilman kiertoa parannettua.


Itse mäntä on omituisen oloinen pitkä muovi/polymeeriputki johon on merkitty valmistajaksi LYTOY AEG. Putken etuosa on hyvin lähellä normaalia mäntää, mutta sen takaosaan on lisätty muoviputki mahdollistamaan jousen asentaminen aseen perän sisään. Männän kaksi erillistä osaa on liimattu toisiinsa kiinni. Erikoisosa, mutta tämän askarteleminen on sinällään todennäköisesti helppoa. Itse mäntä on puolihammastettu ja siitä löytyy 15 hammasta. Vain ensimmäinen hammas on metallia eikä männän laatu käsituntumalta vaikuta kovinkaan erikoiselta. No sen näkee sitten käytännössä...


Suutinlevystä ei ole juurikaan kommentoitavaa. Se on juuri tätä asetta varten suunniteltu. Pelkään pahoin että männän ohella se on helpoimmin rikkoontuvia osia tässä aseessa. Suutinlevyn jousipalautus on toteutettu eri tavalla kuin normaaleissa V2 tai V3 bokseissa. Mistähän tälle saisi varaosan???




Sitten siirrytään rungon alaosaan. Kuvassa näkyy sektoriratas, joka nousee rungon pinnasta jonkin verran ylös. Kuvassa voi nähdä myös peräputken sisään asennetun jousen muovisen pään. Rataslaatikon alaosa pitää jousen paikallaan. Itse rataslaatikko on erittäin tukevasti paikallaan rungossa ja kiinnitys on toteutettu samoilla menetelmillä kuin normaaleissa V2 mechalla varustetuissa rungoissa.


Aseen kahvan sisältä löytyy lyhyt moottori, joka on merkkiä Dragon Fire (made in china). Moottori ei ole kovinkaan vääntävä, joten se kannattaa uusia mikäli asetta käyttää enemmän tai arvostaa tulinopeutta lainkaan...


Kahvan kiinnitys on normaalia V2 mechalla varustettua asetta "pidempi". Kahva kiinnittyykin runkoon tukevasti.
Rataslaatikon irroittamiseksi tulee aseesta irrottaa lippaan irrotussalpa sekä liipasimen yläpuolella oleva lukitustappi. Siis samat irrotustoimenpiteet kuin V2 boxilla varustetussa M4:ssä...


Rataslaatikko istuu rungossa tiukasti. Itse asiassa yritin noin 5min irroitella sitä paikaltaan etsien jotain piilotettua ruuvia. Sitten tajusin, että jousta täytyy painaa hiukan perän sisään jolloin laatikko irtosi helposti. Sovitus oli kuitenkin melko tiukka eli ylimääräistä heiluntaa ei esiinny.


Rataslaatikko on materiaaliltaan jotain valumetallia ja varsin ruman näköinen. Laatikon rungossa näkyy valmistajan merkintä LY. Valitsinlevy vaikuttaa lähes normaalilta M4 valitsinlevyltä, muttei sitä ole. Taas valmistajan oman ratkaisu...




Rataslaatikon sisäosa on varsin karun näköinen. Rattaat ovat kuitenkin tiukasti paikoillaan. Rattaiston väärään suuntaan pyörimistä estävä sekä vaihdintoiminnallisuutta toteuttava vivusto on varsin erikoinen. Kahden erillisen vivun paikalleen laittaminen oli sitten se kaikkein vaativin homma kokoamisessa. Rattaat oli rasvattu ihanalla vihreällä vaseliinilla. Se vaikutti voiteluominaisuuksiltaan tyydyttävältä (ei ollut liimaa), mutta korvasin sen kuitenkin uudella aineella. Laukaisukoneisto on toimintaperiaatteeltaan perinteinen liukuvaan laukaisukynteen perustuva malli.
Tässä vielä tarkempi kuva juuri avatusta rataslaatikosta...






Ja tässä laatikko kaikki osat purettuna. Rattaista voi todeta, että kartioratas ja alennusratas olivat teräksisiä. Sen sijaan sektoriratas oli valettua mallia. Äkkiseltään rattaat vaikuttivat ihan kestävän näköisiltä, mutta niiden viimeistely oli varsin karu (kuten koko boxin). Kokeilin sovittaa boksiin normaaleja v2/3 puolihammastetulle männälle tarkoitettuja rattaita, ja ne sopivat hyvin laatikkoon. Tämä on hyvä päivitettävyyden kannalta.




Aseen muista ominaisuuksista...



Aseen muista osista täytyy vielä mainita piippu. Aseen esitteen mukaan siinä on 6,03mm tarkkuuspiippu. Piippu on valmistettu messingistä, eikä minulla ole mittaa jolla sisämitan voisi varmistaa. Koetan sellaisen hommata ja täydennän tätä artikkelia hopin ja piipun tiedoilla myöhemmin.



Purkamisen jälkeen laitoin aseen kasaan. Tein aseelle seuraavat perusviritykset:
- sorbo sylinteripäähän
- männän kohtauskulman säätö (yksi hammas pois ja toisen madaltaminen)
=> em. syistä jouduin lyhentämään mäntää noin 2mm jottei se tullut liikaa yläosan sylinteristä ulos ja ase suostui menemään kasaan :)
- sylinterin kiillottaminen
- männän liukupintojen kiillottaminen
- männänpään reiittäminen (8x2mm reikä) ja reikien reunojen pyöristäminen
- rasvailu


Ase on erittäin tiivis. Myös alaosan shimmitys oli ihan kohtuullinen. Aseen tulinopeus sarjalla (7,4V LiPo akku) on aika vaatimaton, mutta aseen ääni on ihan kohtuullinen. Moottorin ja johtojen vaihto olisi paikallaan. Testaan vielä myös tarkkuuden ja lisään kommentit siitä myöhemmin.
[Muokkasin myöhemmin laukaisukynnen liukupintojen asentoa, joka paransi laukaisuvastetta sekä nosti sarjatulinopeutta reilusti]

Kokonaisarviota

Tähän loppuun olen koettanut koota päällimmäisiä ajatuksia eli plussaa ja miinusta...


Positiiviset havainnot
+ Erittäin tukeva ja kestävän oloinen konstruktio
+ Ei ylimääräisiä heilumisia tai värinöitä
+ Tarkkuuspiippu (varauksin, ei mitattu)
+ Aseen tiiveys
+ Ase vaikuttaa kestävältä



Negatiiviset havainnot
- Täysin valmistajakohtainen rakenne (rajalliset viritysmahdollisuudet)
- Varaosien saatavuus ???
- Aseen sisäosien viimeistely

Ampumatestin tuloksia
- Aseen tehoiksi mitattu noin 1,45J 
- Aseeseen asennettiin sorbo, gateSSR fetti sekä uusi hoppikumi
- Lähtönopeuserot hyvin hallinnassa, ilmat ei karkaa 
- Ase ampuu pitkälle ja tarkasti, mittaan kasan vielä erikseen radalla
- Sarja on 11,1V lipolla riittävä


Tässä tämä katsaus laittakaa kommentteja julkaisuun! Jatkoa seuraa...






























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti